Członkowie Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel zrealizowali dla podopiecznych fundacji Joanny Radziwiłł „Opiekuńcze Skrzydła” projekt podróżniczo-edukacyjny pt. Spotkanie z Przygodą.
Od 2014 roku SOIT współpracuje z Fundacją i zbiera fundusze na rzecz podopiecznych podczas dorocznej aukcji charytatywnej, która jest przewodnim motywem Gali Columbus Day. Do 2019 roku, podczas 6. edycji aukcji, członkowie SOIT zebrali w sumie 187 859,00 zł na remont fundacyjnego domu, zimowisko, święta i bieżącą działalność.
SOIT to nasz wyjątkowy partner. Członkowie SOIT nie tylko pamiętają o nas przy okazji corocznej Gali Columbus Day, ale są z nami na co dzień , blisko dzieci, ich potrzeb. To naprawdę coś więcej, niż partnerzy biznesowi, to przyjaciele Fundacji, na których zawsze możemy liczyć. Ich regularne wsparcie, zrozumienie trudności naszych dzieci powoduje, że nasza współpraca ma bardzo żywy, prawdziwy charakter a co najważniejsze w 100 % korzystają z tego nasze podopieczne dzieci i młodzież.” – wyjaśnia Magdalena Kryńska Prezes Fundacji.
“Rok 2020 był wyjątkowy, nie odbywały się wydarzenia, w tym także Gala Columbus Day i nasza aukcja. Jednak dla Członków SOIT współpraca z Fundacją jest czymś więcej niż akcją CSR, to inicjatywa, która niezwykle nas jednoczy i daje wiele satysfakcji z wymiernej pomocy podopiecznym. Wiedzieliśmy, że nie zrezygnujemy z tego pomimo wyzwań czasu pandemii. Wraz z Fundacją zidentyfikowaliśmy najpilniejsze potrzeby, na które możemy odpowiedzieć wykorzystując nasze zasoby, czego przykładem było zorganizowanie sprzętu komputerowego do nauki zdalnej dla części podopiecznych. Kolejnym długofalowym działaniem była realizacja projektu pod hasłem: “Spotkanie z Przygodą”. Celem projektu było wartościowe, inspirujące zagospodarowanie czasu młodzieży, pokazanie różnorodności świata, problemów, ciekawostek, zaszczepienie w uczestnikach spotkań ciekawości, otwartości i chęci podróży, a być może zainspirowanie do pracy w branży turystycznej w przyszłości” – opowiada o projekcie Anna Zowczak, CEO agencji Motivoscope, inicjatorka akcji, członek zarządu SOIT.
Projekt skierowany był do grupy dzieci z wyższych klas szkoły podstawowej oraz szkół średnich. Spotkania z podróżnikami – członkami SOIT odbyły się w wersji online i stacjonarnie, od marca do czerwca 2021. Nasze doświadczenia z projektu pokazały, jak ważna jest interakcja, relacje bezpośrednie i spotkania „na żywo”, które zostały przyjęte przez podopiecznych fundacji ze szczególnym entuzjazmem.
Wśród destynacji, które poznali uczestnicy projektu, znalazły się Peru, Stany Zjednoczone, Japonia i Madagaskar. Zarówno dla członków SOIT, jak i młodzieży, spotkania były odkrywcze i zaskakujące.
Grażyna Woźniczka z agencji Polka Travel zabrała uczestników w podróż online po Peru, opowiadając o skutkach zderzenia potężnej cywilizacji Inków z garstką konkwistadorów Franciszka Pizarro.
“Poza ciekawostkami o Inkach zabieraliśmy młodzież w wirtualny lot awionetką by zobaczyć “kosmiczne” linie Nazca, opowiedzieliśmy o niezwykłej kajakowej wyprawie Polaków do Kanionu Colca, poznaliśmy Indian mieszkających na pływających wyspach Jeziora Titicaca, wyjaśniliśmy jaka jest różnica między lamą, alpaką a wikunią. A na koniec zajrzeliśmy na talerze Peruwiańczyków, było o ziemniakach, kukurydzy i… śwince morskiej”. – relacjonuje spotkanie Grażyna Woźniczka.
Kolejne spotkania ze względu na poluzowanie obostrzeń, mogły już odbyć się w siedzibie fundacji.
„Opowiadać o Japonii jest bardzo łatwo. To kraj tak różny od tego co znamy, że każda najmniejsza rzecz jest ciekawa. Okazuje się, że dzieci znają Japonię doskonale z anime, mang i cospaly. Nasze spotkanie było bardzo interaktywne. Cieszyła mnie aktywność uczestników. Widziałam zainteresowanie, czasami niedowierzanie z pokazywanych zdjęć. Japonia bardzo wpływa na wyobraźnie, pokazuje, że można być „innym” i jest to „normalne”, akceptowalne. Zjedliśmy trochę japońskich słodyczy i co mnie zdziwiło, dzieci je znały! Ja w ich wieku nie miałam pojęcia co to jest mochi. Udało nam się nawet przejść przez historię Japonii na wesoło, a chwilami na poważnie. – dzieli się wrażeniami Agnieszka Słowik, członek zarządu SOIT, CEO agencji Flower Travel.
Jednak największym hitem była moja ukryta broń, czyli nastoletnia córka przyjaciela. Przyszła ze mną przebrana za postać anime z najnowszego, hitowego filmu japońskiego na podstawie popularnej gry komputerowej. I powiem szczerze, że wzruszyła mnie jej reakcja na stosunki panujące wśród rówieśników. Atmosfera domu jest fantastyczna. Dopiero będąc w Fundacji można docenić całe dobro jakie pracujący ludzie tam zostawiają. Bardzo dziękuję że mogłam być przez chwile być jej częścią.” – podsumowuje Agnieszka Słowik.
Spotkanie na temat Stanów Zjednoczonych poprowadzili przedstawiciele agencji NU Horizons – Boguś Bokłak i Bartek Myć, którzy odbyli z uczestnikami podróż-opowieść wzdłuż wschodniego wybrzeża przez Nowy Jork, Waszyngton, Florydę a potem wzdłuż zachodniego – przez Los Angeles, San Francisco, Las Vegas i parki narodowe (np. Sekwoje czy Dolina śmierci).
„Odnieśliśmy wrażenie, że uczestnikom najbardziej podobało się to, co nawiązuje do teraźniejszości i rzeczywistości lub tematów poruszanych w mediach – np. dostęp do broni, zachowania policji, bezpieczeństwo na ulicach itp. Na koniec rozmawialiśmy o możliwościach podróży jak np. work&travel czy innych programach, które pozwalają na dłuższy pobyt w USA przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów.” – relacjonuje Bartłomiej Myć z NU Horizons. „Spotkanie odebraliśmy bardzo pozytywnie. Staraliśmy się stworzyć w miarę luźną atmosferę, w naszej opowieści nie było tematów tabu, a młodzi uczestnicy mogli nas pytać o wszystko (np. o broń czy legalną marihuanę). Dowodem na pozytywną energię może być fakt, że mimo zakładanej godziny ledwo udało nam się zmieścić z opowiadaniem w 90 minutach, a na koniec z kilkoma osobami kontynuowaliśmy rozmowę odpowiadając na pytania o możliwości podróży, ceny biletów i opcje na ekonomiczne rozwiązania w USA. Chętnie weźmiemy udział w kolejnej odsłonie akcji SOIT.”
Kolejną odsłonę „Spotkania z Przygodą” poprowadziła Anna Zowczak z Motivoscope na temat Madagaskaru.
“Po USA i Japonii nasza “podróż” na Madagaskar była niczym lądowanie na innej planecie. Jak każdy z wybranych na spotkania kierunków, miała nieść inne lekcje dla uczestników, niekoniecznie te geograficzne czy historyczne. Na Madagaskarze najbardziej fascynujące okazało się codzienne życie, uczące doceniać to, co wydaje się nam oczywiste, dane od zawsze i na zawsze: dostęp do wody, prądu, edukacji… Długo rozmawialiśmy o problemach młodzieży, o dostępie do internetu i erze mediów społecznościowych w kraju o jednym z najniższych wskaźników elektryfikacji na świecie. Zataczając wirtualne koło po Czerwonej Wyspie, zajrzeliśmy do malgaskich szkół (tych realnych, najczęściej ekstremalnie prostych i tych futurystycznych z wizji o drukowaniu szkół w 3D), przydrożnych garkuchni i domostw. Moi cudowni słuchacze z zaciekawieniem dopytywali o osobliwe zwyczaje takie jak fadi czy o rolę czarownic w życiu Malgaszy. Przemierzylismy krajobrazy od tropikalnych wysepek, pangalanes, pól baobabów, po lasy deszczowe w poszukiwaniu lemurów i kameleonów. Madagaskar jest ważną lekcją ekologii. Wymieniliśmy się też preferencjami muzycznymi, słuchając wspólnie ostatnich hitów z Madagaskaru. Na zakończenie wszyscy z ochotą “łamali języki” wymawiając malgaskie słowa w konkursie o przywiezione z Madagaskaru pamiątki. To był przemiły i wartościowy czas. Dziękuję.”
Finałem projektu była wycieczka do Biura Podróży Mazurkas Travel, podczas której uczestnicy odkryli różne oblicza turystyki i możliwości jakie daje praca w towarzystwie podróżniczym, w biurze podróży, agencji obsługującej turystów zagranicznych w Polsce, hotelu czy firmie przewozowej.
Zawsze zastanawiałem się co powoduje, że młody człowiek wybiera tę a nie inną drogę zawodową i jak wiele zależy w jakim środowisku się wychowuje, czy jacy ludzie go otaczają. Dlatego też od wielu lat, jak tylko nadarza się okazja spotykam się z młodymi ludźmi i na przykładzie swojej drogi życiowej i doświadczeń zarażam ich turystyką. Inicjatywa SOITu jak najbardziej wpisuje się w tą misję, a czas który poświęciliśmy na przygotowanie i realizację tego wydarzenia na pewno da owoce w przyszłości. – wyjaśnia spotkanie Andrzej Hulewicz, wiceprezes Mazurkas Travel.
Nasza młodzież była zauroczona zarówno osobami prowadzącymi warsztaty, jak też wszystkim tym co towarzyszyło niecodziennym opowieściom: strojami, smakołykami, pamiątkami z podróży. Zajęcia były barwne, dynamiczne, rozbudzające wyobraźnię i chęć do poznawania świata. Z takimi przyjaciółmi fajnie jest zwiedzać świat! – podsumowuje projekt Magdalena Kryńska.
Zachęcamy inne organizacje i firmy do współpracy z fundacją Joanny Radziwiłł Opiekuńce Skrzydała, która otwiera także inne filie w woj. mazowieckim i lubelskim.