Aktualności

Podsumowanie drugiego miesiąca działań TUgether

SOIT z dużym zaangażowaniem działa wraz z innymi organizacjami na rzecz branży spotkań w ramach Inicatywy TUgether. 2 miesiące intensywnych prac za nami. Dziękujemy wszystkim organizacjom za owocną współpracę!

Oto co wydarzyło się w ciągu ostatniego miesiąca:

1. Kwiecień rozpoczęliśmy od wideoczatu z wiceministrem Andrzejem Gut-Mostowym. Spotkanie poświęcone było omówieniu sytuacji polskiej branży MICE w świetle epidemii koronawirusa w Polsce.
W rozmowie wzięli udział reprezentanci takich stowarzyszeń jak:
• Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR / Klub Agencji Eventowych SAR – Michał Atlas
• Stowarzyszenie Branży Eventowej – Renata Razmuk,
• Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel – Olga Krzemińska-Zasadzka,
• MPI Poland Chapter – Agnieszka Faracik-Leśniak,
• SITE Poland – Grażyna Grot-Duziak,
• Polska Izba Przemysłu Targowego – Beata Kozyra,
• Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce – Paula Fanderowska,
Przedstawiciele convention bureax:
• Poznań Convention Bureau – Jan Mazurczak,
• Warsaw Convention Bureau – Mateusz Czerwinski,
• Gdańsk Convention Bureau – Bartłomiej Barski,
• Łódź Convention Bureau – Robert Zientara,
• Convention Bureau – Wrocław – Agnieszka Szymerowska,
• Lublin & Region Convention Bureau – Aleksandra Sadurska
Do rozmowy dołączył także prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk oraz przewodniczący stałej podkomisji do spraw turystyki Grzegorz Matusia.
Link do VIDEO

2. 2 kwietnia odbyło się spotkanie online z procurmentem, którego celem jest wymiana doświadczeń, wiedzy, konsultacja z prawnikiem i opracowanie Dobrych Praktyk w zakupie eventów w kryzysie spowodowanym COVID-19.
Klub Agencji Eventowych SAR, działający przy Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR reprezentował zarząd organizacji:
• Mariusz Nowak – Ministry of Creativity
• Michał Atlas – Brave Agency
• Dominik Górka – Live Age
• Dorota Wojtczak – EMLAB
Przedstawiciele Procurmentu:
• Fujitsu
• AstraZeneca
• T-mobile
• Orange

3. 3 kwietnia – W związku z uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i podpisaną przez Prezydenta Andrzeja Dudę ustawą o tzw. Tarczy antykryzysowej, jako przedstawiciele branż najbardziej poszkodowanych w obecnym kryzysie, przekazaliśmy nasze oficjalne stanowisko Pani Minister Jadwigi Emilewicz oraz Panu Ministrowi Andrzejowi Gut-Mostowemu 

4. 5 kwietnia odbyła się 2 ,,Poranna Kawa z TUgether” Rozmawialiśmy o tym jak odnaleźć się w aktualnej rzeczywistości, zanim uda się wywalczyć większe wsparcie dla przedsiębiorców, czyli Tarczę 2.0. Z pomocą przyjdą specjaliści i praktycy, którzy naświetlą możliwości prawne, wspierające biznes szeroko rozumianej branży MICE.

W kawie udział wzięli:
• Bartosz Bieszyński, koordynator sztabu kryzysowego przy MR oraz współtwórca inicjatywy TUgether,
• Dariusz Andrian – Prezes SAR Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej, Chief Executive Officer VMLY&R Poland
• Dagmara Chmielewska – Dyrektor Zarządzająca Stowarzyszenie Branzy Eventowej – SBE / Events Industry Association – Poland
• Michał Atlas – Dyrektor Zarządzający BRAVE Agency – członek zarządu Klub Agencji Eventowych SAR,
• Katarzyna Michalik – adwokat z kancelarii LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy, specjalizujący się w prawie pracy.
• Władysław Bieńkowski – adwokat, wspólnik z kancelarii LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy, specjalizujący się w temacie restrukturyzacji.
Link do wideo >>

5. Pamiętacie list z podziękowaniem od Ministra Andrzej Gut-Mostowy? To było 2 kwietnia i wiele się od tego czasu wydarzyło.
10 kwietnia opublikowaliśmy list wraz z naszymi postulatami.

6. W związku z ogłoszeniem w połowie kwietnia tzw. tarczy finansowej nasz sztab kryzysowy podjął niezwłoczne działania celem nawiązania roboczej współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju jako dysponentem tego projektu. W ich rezultacie 14 kwietnia odbyła się wideokonferencja z Panem Prezesem Pawłem Borysem..
Ze strony sztabu w wirtualnym spotkaniu uczestniczyli:
• Bartosz Bieszyński – koordynator sztabu
• Piotr Henicz – Polski Związek Organizatorów Turystyki, Biuro Podróży ITAKA;
• Mikołaj Ziółkowski – Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych – SOIAR, Alter Art;
• Marcin Mączyński – Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego – IGHP;
• Beata Kozyra – Polska Izba Przemysłu Targowego, Międzynarodowe Targi Poznańskie;
• Łukasz Adamowicz – SOIT, rynek MICE;
• Krzysztof Mąziński – Polska Izba Turystyki Młodzieżowej;
• Piotr Zubrzycki – Polskie Stowarzyszenie Pilotów Wycieczek;
• Rafał Jańczuk – PSPA Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych, Raf-Trans Wynajem Luksusowych Autokarów Przewóz osób
• Marcin Wujec – Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych.

7. 19 kwietnia odbyła się 3 ,,Poranna Kawa z TUgether”. Tym razem dyskusja dotyczyła Tarczy finansowej vs. planu odmrażania gospodarki.
Uczestnicy:
• Sławomir Szulc – Prezes Polskiego Związeku Organizatorów Turystyki oraz Prezes Exim Tours Polska
• Mikołaj Ziółkowski – Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych – SOIAR (SOIAR) / Alter Art
• Marcin Herra – Przedsiębiorca, prezes zarządu prywatnego operatora Areny Gliwice, viceprezes stowarzyszenia IAKS Polska, zaangażowany w prace Sztabu, ekspert przemysłu czasu wolnego
• Anna Stykowska Sikora, adwokat z kancelarii LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy, prowadzi w LSW departament prawa pracy. Zajmuje się także wszystkimi elementami tarczy, które dotykają kwestii pracowniczych.
Link do wideo >>

8. 20 kwietnia Polska Izba Przemysłu Targowego przekazała wicepremier Jadwidze Emilewicz propozycje rozwiązań problemów, z którymi mierzy się środowisko targowe na skutek pandemii oraz wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród firm z szeroko pojętej branży targowej. Zachęcamy do zapoznania się z pełną wersją listu. 

9. 22 kwietnia odbyła się dyskusja redakcyjna MICE Poland w której wzięli udział:

• Łukasz Adamowicz – Wiceprezes Zarządu BFC Travel Club, Wiceprezes Zarządu SOIT
• Paula Fanderowska – ICE Kraków Congress Centre
• Agnieszka Chaber-Tomczak – Digital Knowledge Village
• Krzysztof Gawrych – Eventroom Pl
• Jarosław Sądej – JET EVENTS
• Krzysztof Kostro – Grand Catering
• Davide Odella – EXPO XXI Warszawa – Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe
Rozmowa dotyczyła warunków i etapów powrotu do normalności. Sprawozdanie z dyskusji zamieszczone zostanie w majowym numerze MICE Poland.

10. 24 kwietnia Zespół ds. hoteli naszego sztabu kryzysowego:

• Elżbieta Lendo Harmony Polish Hotels
• Paulina Mazurkiewicz – Kurek Polski Holding Hotelowy
• Marcin Mączyński Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego – IGHP
• Łukasz Adamowicz BFC Travel Club SOIT
• Marcin Mączyński Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego – IGHP
• Artura Matiaszczyk Konsorcjum Polskich Biur Podróży
• Bartosz Bieszyński – koordynator sztabu

Opracował i przesłał do Ministerstwa Rozwoju rekomendacje dot. tzw. protokołów bezpieczeństwa ponownego otwarcia obiektów hotelowych / pensjonatów i innych miejsc świadczących usługi zakwaterowania.
Dlatego też poza zapewnieniem szeregiem rozwiązań w zakresie sanitarnym i BHP (o których to szerzej przeczytacie w naszym dokumencie) proponowaliśmy m.in.
• przyjęcie zasady pokój = 2 osoby;
• otworzenie restauracji w 50% ich maksymalnej pojemności przy zachowaniu dystansu społecznego, środków higieny oraz wydawaniu posiłków w reżimie sanitarnym (rezygnacja z bufetu);
• możliwość korzystania z przestrzeni wspólnych (basen, sala fitness itp.) na wyłączność przez gości, którzy sobie tego zażyczą;
• uruchomienie sal konferencyjnych w reżimie sakralnym tj. 15m2 na jedną osobę – musimy jak najszybciej zacząć reaktywacje klientów B2B!.
Link do dokumentu >>>

11.26 kwietnia odbyła się już 4 ,,Poranna Kawa z TUgether

Tym razem gościliśmy

• Beatę Kozyrę – Prezesa Polska Izba Przemysłu Targowego
• Łukasza Adamowicza – Wiceprezesa Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel SOIT
• Marcina Mączyńskiego – Sekretarza Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego – IGHP
• dr Paweła Grzesiowskiego – Doktor nauk medycznych, pediatra, ekspert w dziedzinie zakażeń i antybiotykoterapii. Wykładowca w Zakładzie Organizacji Opieki Zdrowotnej i Orzecznictwa Lekarskiego Szkoły Zdrowia Publicznego CMKP. Konsultant szpitali w zakresie kontroli zakażeń szpitalnych, antybiotykoterapii i akredytacji, dyrektor Centrum Medycyny Zapobiegawczej i Rehabilitacji w Warszawie, Prezes Fundacji Instytut Profilaktyki Zakażeń, Przewodniczący Stowarzyszenia Higieny Lecznictwa.
• Piotr Sućko – Prezes biura podróży Fun Club, twórca akcji #ZmienTerminNieOdwoluj
Dyskusja dotyczyła planu rozmrożenia gospodarczego i uruchomienia Tarczy Finansowej.
Link do wideo >>

12. 29 kwietnia Ministerstwo Rozwoju opublikowało wytyczne dla funkcjonowania hoteli/obiektów/pensjonatów w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce.

Wiele z naszych rekomendacji zostało przyjętych przez stronę rządową tj. m.in.:
• przyjęcie zasady 1 pokój = 2 osoby;
• uruchomienie restauracji / barów hotelowych przy zachowaniu reżimu sanitarnego;
• możliwość wynajmu części wspólnych (np. basenu) na wyłączność przez gości hotelowych;
• zakaz przebywania w hotelu innych osób niż te w nim zakwaterowane;
• stopniowa reaktywacja sal konferencyjnych;

13. 29 kwietnia ruszyła Tarcza Finansowa PFR. Mikro, mali i średni przedsiębiorcy mogli składać wnioski o wsparcie finansowe w związku z sytuacją spowodowaną #COVID19.

14. 30 kwietnia IGHP wystosowało apel o wprowadzeniu zmian w projekcie rozporządzenia które praktycznie zakazujące serwisu w restauracjach hotelowych. Zdaniem IGHP otwarcie restauracji zminimalizuje ryzyko zarażenia gości, którzy zmuszeni by byli w tej sytuacji z korzystania z zewnętrzych punktów gastronomicznych. Bez restauracji wiele hoteli może pozostać zamkniętych.

Link do materiału IGHP >>

15. 3 maja odbyła się 5 ,, Poranna Kawa z TUgether”. Dyskusja dotyczyła uruchomienia hoteli i kolejnych etapów odmrożenia w branży MICE.

Do rozmowy zaproszeni zostali :

• Andrzej Hulewicz – Wice-Prezes Mazurkas Travel
• Olga Krzemińska-Zasadzka, CEO agencji Agencja POWER Event Incentive Conference Sport, Prezes SOIT, koordynator MICE w Sztabie Kryzysowym
• Krzysztof Paradowski – Prezes Zarządu Concept Music Art CMA, Członek zarządu SKKP Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce
• Elżbieta Lendo – Prezese Harmony Polish Hotels
• Gheorghe Marian Cristescu – Prezes Zarządu Polski Holding Hotelowo
Link do wideo >>

16. TUgether oraz Polski Fundusz Rozwoju zorganizowali wspólnie cykl dedykowanych szkoleń poświęconych możliwościom skorzystania ze wsparcia finansowego państwa w ramach „Tarczy Finansowej PFR” – dla branży turystycznej / MICE / eventowej / hotelowej / rozrywkowej / pilotów wycieczek / przewoźników / komunikacyjnej.
• Szkolenie dla Mikroprzedsiębiorstw odbyło się 06.05.2020 godz. 09:00 – 10:30
• Szkolenie dla MŚP, piątek 08.05.2020 godz. 09:00 – 10:30
Oczywiście pewnie pytacie co dalej?

Aktualnie koncentrujemy się na trzech priorytetach:

  • Po 1 – dalsza robocza współpraca PFR i edukacja naszego rynku pod kątem możliwości skorzystania z Tarczy Finansowej;
  • Po 2 – współpraca robocza z MR / GIS / MZ dot. wprowadzania kolejnych po hotelach “odmrożeń” – w tym momencie koncentrujemy się na wytycznych dot. targów (PIPT), wydarzeń B2B (SAR, KAE, SOIT, SBE, FOH, SKKP), koncertów / festiwali (SOIAR) i obiektów wielofunkcyjnych (IAKS) – w przyszłym tygodniu planujemy przesłanie powyższych zaleceń do MR oraz upublicznienie na briefingu prasowym;
  • Po 3 – dalszy lobbing na rzecz dodatkowych form wsparcia dla naszych sektorów – mamy obawy, że tak naprawdę najtrudniejszym dla nas wszystkich okresem będzie jesień kiedy wyczerpią się środki pomocowe, a rynek nadal będzie pozostawiał wiele do życzenia.

O wszystkich powyższych tradycyjnie będziemy informować Was na bieżąco!

Branżowy Sztab Kryzysowy
1. Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR – Paweł Tyszkiewicz, Anna Zimecka, Maria Zaremba, Katarzyna Kawa, Małgorzata Mioduszewska
2. Klub Agencji Eventowych SAR – Mariusz Nowak, Michał Atlas
3. IAA Polska – Jerzy Minorczyk
4. Stowarzyszenie Branży Eventowej – Marta Chmielewska, Dagmara Chmielewska, Renata Razmuk
5. Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel – Olga Krzemińska – Zasadzka, Łukasz Adamowicz, Daria Rzadkiewicz
6. Meeting Professionals International Poland Chapter – Monika Dymacz Kaczmarczyk
7. SITE Polska – Society for Incentive Travel Excellence – Chapter Poland – Grażyna Grot – Duziak
8. Polska Izba Przemysłu Targowego – Przemysław Trawa/ Beata Kozyra
9. Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce – Katarzyna Cioch
10. Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce – JJ Singh
11. Polska Izba Turystyki – Paweł Niewiadomski
12. Polski Związek Organizatorów Turystyki – Sławomir Szulc
13. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych – Marcin Wujec
14. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego – Ireneusz Węgłowski
15. Warszawska Organizacja Turystyczna – Barbara Tutak, Mateusz Czerwiński
16. Łódzka Organizacja Turystyczna – Tomasz Koralewski
17. Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych – Rafał Jańczuk
18. Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych – Mikołaj Ziółkowski
19. Polska Izba Turystyki Młodzieżowej – Krzysztof Męziński
20. Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze – Jerzy Kapłon
21. Izba Turystyki RP – Marek Ciechanowski
22. Polska Izba Hotelarstwa – Marek Łuczyński
23. Krakowska Izba Turystyki – Piotr Laskowski
24. Konsorcjum Polskich Biur Podróży – Artur Matiaszczyk
25. Polskie Stowarzyszenie Pilotów Wycieczek Zagranicznych- Piotr Zubrzycki
26. Turystyka incoming – Andrzej Hulewicz
27. Harmony Polish Hotels – Elżbieta Lando
28. Polska Izba Techniki Estradowej – Grzegorz Łapczyński
29. Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji – Marcin Herra
30. Polska Izba Artykułów Promocyjnych – Edyta Lisowska
31. Polski Holding Hotelowy – Paulina Mazurkiewicz Kurek

Powrót